The Greenery nam in najaar 2016 samen met vijf andere telersverenigingen het initiatief tot Federatie VruchtgroenteOrganisaties (FVO). “We willen meer samenwerking, meer eenheid in de afzet”, vertelt Van Noord, bestuurslid van Coforta, de coöperatie die eigenaar is van The Greenery. FVO werkt binnen HOT aan een versterking van de afzetstructuur voor glasgroentetelers. “In het verleden is dat vaker geprobeerd, maar telkens zonder resultaat. Wij hebben goede hoop dat het nu wél lukt. Hoe? Door eerst te praten over zaken waarop je elkaar niet beconcurreert. En door er eerst tijd in te steken om elkaar te begrijpen.” Binnen de achtkoppige adviesgroep is gezocht naar de beste balans tussen glasgroente en sierteelt én een goede geografische vertegenwoordiging. Deelname van Van Noord was bijna vanzelfsprekend: teler van glasgroente (tomaten), ondernemer op Goeree Overflakkee en bestuurslid van Coforta. Van Noord: “Ik ben een van de weinige telers uit het buitengebied. Daarmee kan ik een ander geluid laten horen. Zo ben ik bij een van bijeenkomsten over de warmterotonde geweest: zo’n onderwerp ligt voor telers uit het buitengebied heel anders van voor telers uit het Westland. Maar bij andere dossiers liggen onze belangen veel dichter bij elkaar. Zo is het ook voor telers in het buitengebied belangrijk dat er in de regio voldoende tuinbouwgebieden zijn.”
Vliegwiel
Binnen het adviesorgaan komen verschillende onderwerpen aan orde. Voor Van Noord is de toekomst van het ondernemerschap een van de meest interessante. "Zo is het in de toekomst niet vanzelfsprekend dat het eigendom en de exploitatie van een teeltbedrijf bij dezelfde persoon liggen." Op Van Noords bedrijf is die trend al zichtbaar. "Ik heb een eigen teeltspecialist. Die regelt 98% van de teelt. Ik ben dus meer een manager dan een teler. De omslag kwam toen we groeiden van 3 naar 6 hectare. Samen met het Managementteam hebben we toen veel tijd gestoken in het goed neerzetten van de organisatie. Dat was een flinke zoektocht. Maar als de organisatie klopt, dan werkt het als een vliegwiel. Want daardoor zijn we verder gegroeid."
Noordhuys teelt cocktailtomaten en mini-cherrytomaten. Missie van het bedrijf is 'Wij willen de consument verwennen met eerlijke en smaakvolle producten.' Maar Noordhuys is méér: zo is er ook een verpakkingsbedrijf (Noordhuys Packaging) en een uitzendbureau (Noordhuys People). Het Managementteam van Noordhuys is jong maar ervaren én enthousiast. "We delen veel met elkaar. Via een dashboard houden we elkaar op de hoogte van de prestaties van het bedrijf. Dat werkt goed. We zijn langzaam maar zeker klaar voor verdere uitbreiding. Dat betekent niet dat we per se groeien, maar de organisatie staat."
Snuffelen
Noordhuys is dus klaar voor de toekomst. Maar tegelijk is die toekomst onzeker. En juist daarom is Van Noord enthousiast over HOT. "Elke keer als ik na een bijeenkomst weer in de auto stap op weg naar huis, stel ik mezelf altijd de vraag: wat ben ik wijzer geworden, wat hebben de telers eraan en wat heb ik eraan als ondernemer? Het is zeer zinvol om te weten wat de toekomst(visie) is van je collega’s, de gehele sector en bijvoorbeeld de overheid en de financieringsinstanties. Een bijdrage daaraan leveren doe ik met veel enthousiasme"
Daarnaast werkt Van Noord graag mee aan een goede toekomst voor de gehele sector. "Het is heel interessant om samen te werken aan de moderne tuinbouw. Maar jammer genoeg is er nog veel oud zeer binnen de sector. Veel mensen kijken naar wat in het verleden mis is gegaan. Maar mijn oproep: snuffel eerst eens aan elkaar, en bedenk dat we samen al heel veel mooie dingen hebben bereikt. Kijk vooral naar de positieve resultaten van die samenwerkingen!"
Onderneming2026.nl is een initiatief van Coalitie HOT. Coalitie HOT wordt gevormd door Federatie VruchtgroenteOrganisaties, Royal FloraHolland, Rabobank, Ministerie van Economische Zaken, Provincie Zuid-Holland, Provincie Noord-Holland, Provincie Limburg en gemeente Westland.
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties